Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Den nye hjemløsereform – få overblik

image_pdfimage_print

Hjemløsereform, den nye indsats, hjemløseplanen. Du har måske opfattet at der er noget nyt i gære på hjemløseområdet. Pr. 1/10 skal hjemløse fremover hurtigt videre fra herberget og i egen lejlighed, hvorfra hjælpen skal udgå; den såkaldte housing first tilgang. Der er rigtig gode takter i den nye reform, men også en række udfordringer.

Først og fremmest: Det er godt at området prioriteres og det er endda rigtig godt, at der tænkes i bostøtte og ikke mindst handleplaner, hvor man som hjemløs selv kan være med til at formulere hvad der skal til for at det bliver en succes at rykke i egen lejlighed.
Så langt – så godt. Der er dog også en række knaster, det er værd at dvæle ved – og som I skal være opmærksomme på derude – hvad enten I er hjemløse, der skal i bolig, eller I skal rådgive andre.

Hvad hvis jeg siger nej til en bolig?

En af grundstenene i den nye reform, er som bekendt at man skal videre fra boformen og i bolig hurtigst muligt. Faktisk er dette princip så grundlæggende, at kommunen nu kun får refusion fra staten de første 120 dage, du er på herberget. Herefter skal de betale hele ’gildet’ selv.

Desværre oplever vi i SAND, at folk bliver udskrevet eller bortvist fra § 110 boformer, fordi de siger nej til en bolig. Boformerne begrunder udskrivningerne med, at borgeren ikke længere er i målgruppen for ophold, fordi de klar til at komme i egen bolig. Hvis borgeren bortvises efter at have sagt nej til en bolig, begrundes det med manglende samarbejdsvilje.

MEN: Selvom du siger nej til en bolig, har du stadig lov til at bo på et herberg. Det fremgår nemlig tydeligt af pkt. 186 i vejledning om botilbud mv. til voksne, at en borger, der ikke underskriver en lejekontrakt, stadig er i målgruppen for § 110.

Vi frygter, at denne praksis vil blive endnu mere udbredt, når kommunernes refusion begrænses til 120 dage, fordi kommunen vil lægge pres på boformerne ved simpelthen at nægte at betale efter 120 dages ophold.

Det kan også være, at du står i en situation hvor du siger nej til et relevant tilbud om bolig fra din oprindelige hjemkommune, fordi du ikke vil tilbage til din tidligere kommune. Der kan der være god grund til, fx på grund af tidligere kriminalitet, gæld, et miljø som borgeren af rationelle grunde vil undgå, voldelig ekskæreste mv.

Her er det vigtigt at huske, at en hjemkommune kan indgå aftale med en anden kommune om, at de betaler for borgeren i en periode i forbindelse med, at borgeren hjælpes ud i en anden kommune. Du er altså ikke stavnsbundet til din kommune, selvom du måske kan få indtryk af det. 


Her er det vigtigt at huske, at en hjemkommune kan indgå aftale med en anden kommune om, at de betaler for borgeren i en periode i forbindelse med, at borgeren hjælpes ud i en anden kommune. Du er altså ikke stavnsbundet til din kommune, selvom du måske kan få indtryk af det. 

Bostøtte fra første dag i egen bolig

En af de gode ting i den nye hjemløseplan, er at man har ret til bostøtte fra dag 1, man flytter i den nye lejlighed.

Problemet er bare, at at hjemløse i øjeblikket kan opleve flere måneders ventetid på at modtage deres bostøtte, når de flytter i egen bolig.

SAND frygter at kommunerne derfor vil fralægge sig ansvaret for, at borgeren får bostøtte fra den første dag i den nye bolig – ved at fortælle borgeren, at det er praktisk umuligt at levere bostøtten med det samme.


Derfor er det vigtigt at huske at de faktisk ikke må udskrive dig fra boformen før bostøtten er klar. Bostøtten skal ikke bare være visiteret, men faktisk være klar til at sætte i gang fra den dag, du får nøglerne til din egen bolig.
Hvis der er ventetid på bostøtten, skal borgeren først udskrives, når ventetiden er overstået.

Flyttehjælp: Etableringshjælp og enkeltydelser

Det lykkedes. Du skal rent faktisk flytte fra herberget og ud i en lejlighed. Problemet er bare, at du nærmest ikke har nogle møbler, ingen køkkenting og ingen seng. De få ting du har opmagasineret, har du ikke råd til at få flyttet fra Shurgard og hen i den nye lejlighed. Hvad så?

De udgifter som knytter sig til en flytning skal søges efter aktivlovens § 85. Det er et krav at der er tale om en såkaldt boligmæssigt forbedrelse – eller at man har været ude for en ændring i sin situation– og det skulle man bestemt synes at det at flytte i lejlighed fra et herberg er.

Der er tale om komplicerede regler, som kommunerne har svært ved at administrere. Kommunerne smyger sig uden om reglerne. Gang på gang hører vi om hjemløse, der har fået afslag på hjælp til etablering og på flyttehjælp. Men at sige fra kommunens side, at det ikke er en boligmæssig forbedring at flytte fra herberg til egen lejlighed, og at der derfor ikke kan hjælpes med udgifter til etablering i den nye lejlighed; dét skal vi klage over! HUSK DET!

Udgangspunktet for Housing First er netop at hjælpe hjemløse i ”den kritiske overgang” til egen bolig og hjælper man ikke folk, så de kan købe møbler til deres nye hjem, så er man i hvert fald ikke med til at sikre at den nye overgang forløber godt.

SAND foreslår, at der i vejledningen stilles krav om, at den kommunale sagsbehandler som en del af handleplansarbejdet, tjekker med den hjemløse om de ønsker at søge beboerindskudslån efter bostøtteloven og/eller etableringshjælp eller hjælp til enkeltydelser efter aktivlovens §§ 81 og 85. Så kan det blive skrevet ind i handleplanen, og man ender ikke i en rungende tom lejlighed.

Hvad hvis jeg er hjemløs – og ikke bor på boform??

Hele den nye hjemløseplan tager udgangspunkt i boformen. Men hvad med dem, der bor på gaden eller hos venner og familie? Vil de komme bagerst i køen til en bolig og boligstøtte, når kommunerne kun får betalt en del af støtten fra staten for dem der kommer fra en boform??
Det svar svæver stadig i vinden og er noget af det, I – og SAND – skal holde godt øje med.

Det er desuden vigtigt at understrege, at der er et stort mørketal på unge i hjemløshed. De unge går under radaren, netop fordi de ikke opholder sig på § 110-boformerne, de nye regler må ikke føre til at de unge bliver glemt, fordi fokus er rettet mod hjemløse med ophold på § 110 boformer. De unge skal ikke tvinges ind på § 110-boformerne, fordi kommunen så vil kunne få refusion for bostøtten, når den unge kommer i egen lejlighed.

Det er vigtigt at vide at du sagtens kan få samme hjælp, selvom du ikke bor på boform. Kommunen får bare ikke penge for at hjælpe dig. Men hjælpen har du stadig ret til.

AKTUELT

SAND’e eksperter på Folkemøde

I SAND bliver man klædt på til at bruge sin historie. Også på årets Folkemøde.

Læs Mere

Hvor skal vi så gå hen?

Det forlyder, at Mændenes Hjem er lukningstruet

Læs Mere

LOMMEBOG FOR HJEMLØSE

SAND har udgivet en lommebog for hjemløse med regler og rettigheder, der er gode at kende

Læs Mere