Nye medarbejdere i SAND

Vi har fået to nye kolleger på SANDs sekretariat i København. Emma, der er jurist og Martin, der er socialrådgiver. Mød dem herunder.

Du kan fange dem i SAND på nedenstående:

Emma: tlf.: 93 89 60 56, mail: emma@sandudvalg.dk

Martin: tlf.: 93 89 06 91, mail: martin@sandudvalg.dk

Martin:

Min vej gennem uddannelsessystemet har budt på en del rundkørsler, der tog mig forbi Engelsk på universitetet, folkeskolelæreruddannelsen, samt 8 år i England som computerspilsudvikler, inden jeg fandt det helt rigtige. Efter jeg blev uddannet socialrådgiver, har jeg blandt andet arbejdet i den sociale boliganvisning, været koordinerende sagsbehandler i Socialforvaltningen og senest konsulent i Væksthuset. Konsulent er bare en fancy måde at sige Mentor på, men der har jeg primært beskæftiget mig med at finde praktikpladser, lave boligindstillinger og tage med borgere på kommunen som bisidder, og sørge for at deres sag hele tiden bevægede sig i den rigtige retning. 

Jeg glæder mig til at sidde ”på den anden side af bordet” og få fingrene mere ned i jorden tidligere. At være en del af et team som hele tiden kan udfordre andres opfattelse af hjemløseområdet, og forhåbentlig være med til at humanisere behandling og lovgivning på området, så alle kan mødes med den samme værdighed uanset hvem man er, eller hvor man bor. 

Derudover glæder jeg mig også helt vildt til at køre vores korps af frivillige bisiddere og sørge for at alle er klædt på med de bedste midler de har til at gøre en forskel, og møde alle de forskellige mennesker i udvalgene rundt omkring og være med til at understøtte dem og alt deres gode arbejde.

Emma:

Jeg hedder Emma, bor i Sydhavnen og er uddannet jurist. Jeg har tidligere arbejdet i Erhvervsstyrelsen, hvor jeg blandt andet har beskæftiget mig med erhvervsdrivende fonde og større virksomheders bæredygtighedsrapportering – en helt anden boldgade. I min fritid har jeg arbejdet i en morgencafé for hjemløse og andre udsatte og lavet mad i Food Not Bombs, som er blevet delt ud til gadens folk fra en ladcykel. 

Jeg glæder mig utroligt meget til at arbejde for en organisation, hvor det er de sande eksperter, som bestemmer kursen. Jeg glæder mig til at gøre opmærksom på de juridiske konstruktioner, der skaber hjemløshed, fastholder personer i hjemløshed eller skaber problemer for hjemløse. Jeg ser frem til at finde helt konkrete løsninger og tiltag, som vi sammen kan kæmpe for og jeg vil gøre mit bedste for at beskytte folks rettigheder. 

Jeg glæder mig enormt meget til at møde jer alle sammen 🙂




SAND på Folkemøde

Årets Folkemøde var en kæmpe-succes! SANDs Talerørs-scene kom flyvende fra start med andres debatter. Talerørs-Scenen har fået sit navn fordi den skal være en scene for folk, der ellers har svært ved at omme til orde. OG den levede til fulde op til sit navn: SANDs egne debatter, andre organisationer, der havde lånt scene – og ikke mindst de 6 modige SAND folk, der fortalte deres hjemløsehistorie.

På SANDs Facebook kan du se mange flere glimt fra årets Folkemøde. Søg på #FMDK #FMDK23 på SANDs Facebook-side. https://www.facebook.com/groups/SANDhjemloese

Også SANDs kunstprojekt SLIP FÅRENE FRI kom på græs, da Kira West klippede snoren til folden – og hjernen bag projektet, Søren Otto sendte fårene godt på vej med et digt.




Ny lov: Fritaget for digital post = fritaget for digital selvbetjening

Fritagelse for Digital Post

Din fritagelse for Digital Post giver fremover også ret til et alternativ til digital selvbetjening

Folketinget har besluttet, at fritagelse for Digital Post fremover også giver ret til et alternativ til digital selvbetjening.

Hvad betyder det for mig?

Ændringen betyder, at du som fritaget for Digital Post nu også er fritaget for krav om at anvende obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger.

Når du har et ærinde hos fx din kommune, Skat eller en statslig styrelse, hvor man i udgangspunktet skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle den pågældende myndighed, at du er fritaget for Digital Post.

“Det er et godt, første lille skridt i retning af at gøre livet lettere for de borgere, der ikke er trygge ved eller kan finde ud af de digitale løsninger”, siger Henrik Mas, formand for SAND.
“Om ikke andet kan det være med til at skabe et fokus på at ikke alle er med på den digitale bølge og derfor sakker bag ud i samfundet”.

Hvad skal jeg gøre?

Du skal ikke gøre noget. Du har stadig mulighed for at bruge de digitale løsninger, du ønsker. Formålet med dette faktaark er udelukkende at informere dig om de nye regler.

Du behøver ikke selv kunne dokumentere, at du er fritaget, når du fx møder op på borgerservice. Myndighederne kan slå det op i deres system, hvis der er behov for det.

Din fritagelse for Digital Post betyder, at digital selvbetjening er frivilligt for dig. Når du henvender dig, ved myndigheden ikke, hvordan du ønsker at blive betjent. Hvis du henvender dig med et ønske om et alternativ til digital selvbetjening, skal du derfor blot fortælle myndigheden, at du er fritaget for Digital Post.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, kan du ringe til borger.dk’s kontakt- center på telefon 70 10 18 81.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen