Bedre mulighed for udslusningsbolig til hjemløse

Socialministeriet fremsætter i næste uge (d. 17.2.) et lovforslag, der gør at hjemløse kan få lidt flere penge mellem hænderne, når de kommer i udslusningsbolig. Lovforslaget går helt enkelt ud på at rette op på en fejl, der blevet lavet da man indførte § 163a i Serviceloven. Paragraffen siger, at hjemløse, der flytter fra en boform til en udslusningsbolig, ikke skal betale mere i husleje i udslusningboligen end de gjorde på boformen. Hvis huslejen i udslusningsboligen er større, kan man få betalt det beløb der overstiger opholdsbetalingen på boformen. Da man indførte denne bestemmelse, glemte man bare at skrive, at støttebeløbet ikke må modregnet i ens kontanthjælp eller i andre indkomstafhængige ydelser. Det retter man nu op på.

Da man indførte denne bestemmelse, glemte man bare at skrive, at støttebeløbet ikke må modregnet i ens kontanthjælp eller i andre indkomstafhængige ydelser. Det retter man nu op på.

Denne lille ændring er det eneste, der er tilbage af større lovforslag, som skulle præcisere ansvarsfordelingen mellem kommune og boform. Vi i SAND har været meget kritiske overfor, hvad det lovforslag kunne betyde for hjemløse. Det er der også andre organisationer, der har været. Vi skal se det som en stor sejr, at store dele af forslaget skrottes. At Socialministeriet lytter til hjemløse og dem, der arbejder med hjemløse, er både godt og vigtigt for udviklingen af hjemløseområdet.

Men vi må ikke glemme, at grunden til at lovforslaget blev lavet var at der er nogle problemer på området, som stadig trænger til at blive løst. Forslaget gav også mulighed for flere udslusningsboliger og mulighed for at man kunne blive i sin udslusningsbolig i længere tid. Det er ærgerligt at det ikke tages med, nu det reviderede forslag netop vedrører udslusningboliger.

Men vi må ikke glemme, at grunden til at lovforslaget blev lavet var at der er nogle problemer på området, som stadig trænger til at blive løst. Forslaget gav også mulighed for flere udslusningsboliger og mulighed for at man kunne blive i sin udslusningsbolig i længere tid. Det er ærgerligt at det ikke tages med, nu det reviderede forslag netop vedrører udslusningboliger.

Hvis vi ser på årsagen til, at lovforslaget oprindeligt blev stillet, er det første og største problem, at kommunerne ikke tager det ansvar de skal. Og ikke tager det tidligt nok. Der var selvfølgelig også noget med at kommunerne ville have mere kontrol over området.

SAND skriver bl.a. i vores høringssvar: ”Det ansvar som ministeriet prøver at præcisere overfor kommunen, har hele tiden været der. Derfor er det igen svært at se hvordan det skal lykkedes at få kommunerne til at påtage sig ansvaret hvis ikke der er en form for økonomisk konsekvens overfor dem, i de tilfælde hvor de ikke handler.”

Vi mener ikke at kommunerne alene ved ordlyden af lovforslaget kommer drønende meget tidligere med bedre løsninger og vilje til at lytte til borgeren. Der skal mere til. I vores høringssvar skriver vi:

”Lovforslaget kan ikke stå alene. Det bør sikres at der samtidig laves tiltag, der tvinger kommunerne til at levere tilstrækkelig § 107 og § 108 pladser. Vi har for nyligt fået aktindsigt i hvor mange borgere der står på venteliste til denne type pladser i Københavns Kommune. Det var 179 borgere. Tallene dækker over både psykiatri og hjemløshed, men det giver et tydeligt billede af at der mangler relevante tilbud til de mest belastede hjemløse. Og det er jo også almen viden at kommunerne værger sig ved at henvise borgere til døgnbehandling for deres misbrug og at der er alt for få psykiatriske pladser.”

Nogle af de opgaver boformerne løser i dag, skulle boformerne ikke løse i fremtiden. F.eks. skulle beskyttet beskæftigelse ikke være noget boformen selv kunne beslutte om de skulle tilbyde. Der skulle også arbejdes mindre med folks misbrug, psykiske sygdom og det blev præciseret at boformen skulle fokusere på omsorg og støtte. SAND mener det vil gøre boformene til opbevaringsanstalter frem for støtteforanstaltninger. I stedet skal det være kommunernes opgave at visitere folk til den støtte de har behov for. Også mens de var på boformen. Vi skrev:
”Desværre er det SANDs erfaring at kommunerne kan være meget langsommelige i behandling af ansøgninger om de ydelser forslaget nævner. Vi frygter at dette forslag alene vil sænke kvaliteten af boformernes ydelser, men ikke få kommunerne til at visitere borgeren til relevante støtteforanstaltninger, hvis der ikke samtidig stilles krav til kommunerne om fx at kommunen må betale for støtte udmålt af andre fagligt kvalificerede myndigheder, indtil de selv har fået udmålt støtten med en mulighed for at borgeren kan få dækket eventuelle udgifter/kompensation til hjælp hvis det senere viser sig at kommunen ikke har handlet som de skulle. Yderligere bør sagsbehandlingstiderne nedsættes og fastsættes i loven.”

Socialministeriet har et stort arbejde foran sig for at få de gode intentioner der lå i det oprindelige lovforslag omsat til praksis. De lægger op til et øget samarbejde med Boligministeriet om at skaffe flere billige boliger. Det i sig selv er positivt. Hvis de også fortsætter den gode stil med at lytte til os og andre på området, kan det føre til nogle rigtig gode løsninger for hjemløse. Os kritikere skal huske at vi har et ansvar for at hjælpe ministerierne med at finde de gode løsninger, der kan hjælpe hjemløse videre i livet. Vi skal fortsat byde os til, være aktive i debatten og finde på nye kreative løsninger.




Hjemløse skal vaccineres mod Corona…

… men hvornår? 

Siden slutningen af januar er der gået rygter om at nu skal hjemløse vaccineres mod Corona. Men rygter er jo rygter, og nogle gange er der ikke så meget hold i dem. I Region Hovedstaden er der imidlertid lagt en plan.

Rygter er rygter – og det har længe rygtedes i hjemløsemiljøet, at hjemløse skulle rykkes frem i vaccine-køen. Der har været set frem i mod det, hjemløse ved nemlig godt, at de har oddsene imod sig, hvis de bliver smittet. Det fysiske helbred er ikke i top, livsstilen halter også lidt og det med at isolere sig og passe på sig selv, kan også være svært.

Sundhedsstyrelsen har da også placeret hjemløsegruppen i gruppe 5 eller i gruppe 10. I gruppe 5 har man placeret ”Udvalgte personer med tilstande og sygdomme, som medfører særligt øget risiko for alvorligt forløb ved COVID-19.”. Dem i gruppe 10 har ”bare” øget risiko for at få et alvorligt sygdomsforløb.

Hjemløshed er i denne forbindelse en “tilstand” der kvalificerer til at blive rykket frem i køen ligesom en sygdom. Region Hovedstaden har meldt klart ud. De har en plan for at vaccinere hjemløse og har tilsyneladende hørt efter hvad Region Hovedstadens udsatteråd har givet dem af input. De vil nemlig ikke udvælge folk ud fra deres sygejournal og lade den afgøre om du bliver indkaldt til vaccination, men kigge på overordnet livssituation – eller ‘tilstand’. Og det er klogt. Af flere årsager. 

For det første er det klogt at lave en plan.

For det andet er det klogt at Region Hovedstaden har valgt e-boks fra i denne sammenhæng, og vil alliere sig med tilbud til hjemløse og lade tilbuddene henvise folk til vaccination. Det betyder også, at man gør en indsats for, at alle dem der færdes i et givent hjemløsemiljø, bliver vaccineret.

For det tredje er der mange stofbrugere i hjemløsemiljøet. Vi har allerede set at de ikke kan overholde kravet om at overholde isolationskravet. Abstinenserne trækker dem ud og ind på stofscenen. Det er da også Mændenes hjem og stofscenen på Vesterbro i København og Sundholm på Amager, som bliver omdrejningspunktet for vaccinationsplanen for hjemløse i Region Hovedstaden – hvis udrulningen af planen bliver som Region Hovedstaden har meldt ud.
For det fjerde er der en del hjemløse der drøner rundt med en udiagnosticeret sygdom, der gør at de tilhører gruppen. Dem fanger man ikke, hvis man kun lader vaccinationsstrategien styre af lægejournaler.

Man har også lov at håbe på at andre regioner laver en plan for hvordan hjemløse skal vaccineres. I sidste uge kunne DR berette at Region Nordjylland ikke havde indstillet en eneste borger til at blive vaccineret i gruppe 5. Så her har man i hvert fald ikke syn for hjemløse eller andre gruppers behov for at få en vaccination. Region Midtjylland har også forbigået store grupper af hjemløse. Herning Kommune har meddelt at det kun er borgere på § 108 tilbud, der tilbydes at blive vaccineres i flok. Hvorfor man kun vælger at vaccinere denne lille del af hjemløsegruppen, som alt andet lige har langt større mulighed for at isolere sig og blive serviceret end hjemløse, der benytter sig af mere midlertidige tilbud, kan man kun gisne om. Et kvalificeret bud er at der i langt højere grad er styr på diagnoser og de er i tættere kontakt med sundhedsfagligt personale. Og det er nok også her årsagen til det manglende fokus på hjemløse ligger. Vaccinationsindsatsen er forankret i Sundhedsvæsenet og de kræver nytænkning og mod at spørge andre faggrupper endsige brugergrupper til råds. I Region Hovedstaden har de et udsatteråd. Det har de også for nyligt fået i Region Syddanmark, mens de andre regioner ikke ønsker at inddrage brugerne i beslutningsprocesserne eller tage imod gode råd om hvordan man kan lave en vaccinationsstrategi, der inkluderer hjemløse.

Hjemløse er godt nok vandt til at der ikke er meget lighed for loven, men det er vel ikke for meget forlangt at regionerne lægger planer for hvornår hvilke grupper skal vaccineres, så hjemløse og andre sårbare grupper i hele landet ikke bare stikkes blår i øjnene, men faktisk stikkes med en Covid-19 vaccination i nogenlunde samme tempo og omfang i hele landet.

Læs hele pressemeddelelen vedr. vaccination af sårbare grupper her https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/Sider/H%C3%A6storp-Vi-er-klar-til-at-vaccinere-de-udsatte,-n%C3%A5r-vaccinerne-lander.aspx

VACCINATIONER – SAND MENER… 

Hjemløse skal rykkes frem i vaccinekøen hvis deres livsførelse og almen tilstand taler for det. 

Der skal foretages sundheds- og socialfaglige vurderinger ift. fremrykning 

Der er tale om en brugergruppe der ofte har meget kaotisk livsførelse og ikke har mulighed for at isolere sig 

Der er mange misbrugere i gruppen – isolation gøres yderemere besværligt når absinensbehandlingen er så uigennemtænkt

Samtlige regioner bør melde klart ud med en plan for vaccination af deres hjemløse borgere

Læs også her: Vaccinér hjemløse nu




Mangel af coronatest på udsatteområdet i Aarhus

Aarhus Kommune har valgt at stoppe med at tilbyde test for corona til alle hjemløse 

SAND (De hjemløses landsorganisation) i Østjylland er rystet over at Aarhus kommune har valgt at stoppe med at tilbyde test for corona til alle hjemløse, social udsatte og misbrugerne på væresteder, varmestuer og herberger mv.

Vi forstår ikke kommunens beslutning, idet at Statens seruminstitut og regeringen mener at hvis man bliver testet, testet og testet, kan vi stoppe smitten og opspore smittekæderne, så der ikke bliver for mange indlæggelser på hospitalerne og at der ikke kommer for mange dødsfald.

For 3 uger siden blev en hjemløs testet positiv i Aarhus, for øvrigt den første i Aarhus, indenfor dette område. Coronaen blev kun opdaget fordi personen kunne blive testet.

For 3 uger siden blev en hjemløs testet positiv i Aarhus, for øvrigt den første i Aarhus, indenfor dette område. Coronaen blev kun opdaget fordi personen kunne blive testet.
Men kommunen forsøgte ikke at lave en smitteopsporing, hvorfor Aarhus kommune?

Hvis de social udsatte, hjemløse og misbrugere vil blive testet, kan de få en kviktest på havnen, i den tidligere kantine for Molslinien. Men der er alt for langt til denne del af havnen, med mindre man har en bil og det har de udsatte ikke.

Før kunne man enten blive testet på Værestedet i Jægergårdsgade eller i Bruuns galleri, som begge ligger centralt i Aarhus midtby og de tests muligheder blev brugt flittigt.

Det er helt utroligt at der ikke er andre der er blevet smittet med corona, i dette miljø, eller måske er der, vi ved det ikke og håber det ikke.

Hvis der er flere smittet, er det svært at finde ud af, da kommunen jo ikke tilbyder test mere på dette område. Hvis der er flere smittet, vil viruset blive spredt med lynets hast og folk vil dø på stribe, men det er Aarhus kommune åbenbart ligeglade med, fordi penge betyder, åbenbart, mere end menneskeliv.

Ifølge loven, skal kommunen tilbyde at der kommer en testbil min. en gang om ugen, men den har ikke været der siden august måned. Indtil august kunne man få foretaget en pcr test og siden hen en lyn test, men nu er der ingen muligheder for at blive testet.

SAND i Aarhus er rystet, er der nogen der vil og kan gøre noget ved det?

Med venlig hilsen SAND Østjylland.

Vil I vide mere så kontakt vores presseansvarlig
Pino på mobil eller mail.

71694170/pinopaank@riseup.net

YDERLIGERE KONTAKT/PRESSEANSVARLIG 

Vil I vide mere så kontakt vores presseansvarlig
Pino på mobil eller mail.

Tel.: 71694170
Mail: pinopaank@riseup.net