Hjemløs = Mobil-løs??
Telenor opsiger abonnement hvis kunden mister sin adresse
Flere oplever, at Telenor opsiger deres abonnement når de står uden adresse. Udover at det er et kæmpe pres ikke at have fast tag over hovedet, gør det bestemt ikke situationen lettere hvis man også mister sin livline til netværk og ikke mindst offentlige myndigheder, nemlig telefonen.
Og det handler ikke om restance. Abonnementet hos den hjemløse vi aktuelt er i kontakt med omkring problematikken, blev automatisk trukket i banken:
De kan se betalingerne kører regelmæssigt i banken. Der blev sagt: Fordi at man ingen adresse har. Derfor. Og jeg har prøvet andre teleselskaber. Prøv selv at spørge andre. Jeg fik det samme at vide: Uden adresse ingen abonnement…
Fra Telenor lyder det:
“Det er korrekt, at man skal have en registreret adresse for at kunne købe eller have et abonnement hos Telenor.
Det er fint, hvis en kunde melder en adresse ind fra sin kommune, således at en hjemløs fx melder adressen på rådhuset i den pågældende kommune. Vi skal blot have en adresse i systemet, således at vi har mulighed for at kunne sende rykkere eller inkassovarsler til denne adresse”.
Problemet er bare, at det er SANDs erfaring, at det bliver sværere og sværere for hjemløse at få adresse på kommunen. Og så er de faktisk afskåret fra at have mobiltelefon.