Ny lov: Fritaget for digital post = fritaget for digital selvbetjening

Fritagelse for Digital Post

Din fritagelse for Digital Post giver fremover også ret til et alternativ til digital selvbetjening

Folketinget har besluttet, at fritagelse for Digital Post fremover også giver ret til et alternativ til digital selvbetjening.

Hvad betyder det for mig?

Ændringen betyder, at du som fritaget for Digital Post nu også er fritaget for krav om at anvende obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger.

Når du har et ærinde hos fx din kommune, Skat eller en statslig styrelse, hvor man i udgangspunktet skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle den pågældende myndighed, at du er fritaget for Digital Post.

“Det er et godt, første lille skridt i retning af at gøre livet lettere for de borgere, der ikke er trygge ved eller kan finde ud af de digitale løsninger”, siger Henrik Mas, formand for SAND.
“Om ikke andet kan det være med til at skabe et fokus på at ikke alle er med på den digitale bølge og derfor sakker bag ud i samfundet”.

Hvad skal jeg gøre?

Du skal ikke gøre noget. Du har stadig mulighed for at bruge de digitale løsninger, du ønsker. Formålet med dette faktaark er udelukkende at informere dig om de nye regler.

Du behøver ikke selv kunne dokumentere, at du er fritaget, når du fx møder op på borgerservice. Myndighederne kan slå det op i deres system, hvis der er behov for det.

Din fritagelse for Digital Post betyder, at digital selvbetjening er frivilligt for dig. Når du henvender dig, ved myndigheden ikke, hvordan du ønsker at blive betjent. Hvis du henvender dig med et ønske om et alternativ til digital selvbetjening, skal du derfor blot fortælle myndigheden, at du er fritaget for Digital Post.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, kan du ringe til borger.dk’s kontakt- center på telefon 70 10 18 81.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen